Ještě jste na Lipně nebyli ?
Pokud ano, určitě jste
něco přehlédli ...
Hotely, penziony,
autokempy, chaty,
restaurace, půjčovny ...
Jak je na Lipně právě teď ?
Co ukazují webové kamery ?
A jak bude zítra ?
příroda, Lipno, sport,
turistika ...

Po stopách Adalberta Stiftera

Pěšky     Není vhodná Nadmořská výška 870 m.n.m. Délka výletu 5 km Převýšení 100 m Bookmark and Share
Horní Planá z letadla

Vydáme se po stopách známého šumavského básníka, spisovatele a malíře Adalberta Stiftera. Díky své délce a malému převýšení je tahle naučná stezka nenáročná a dá se absolvovat i s měnšími dětmi. Stezka začíná i končí v Horní Plané.

Po cestě Vás čeká několik nádherných výhledů do okolní krajiny, místo, kde stával obrovský Stifterův smrk, zavítáte ke zbytkům Stifterova buku a konec výletu můžete zakončit v rodném domku Adalberta Stiftera kde je jeho muzeum.

Mapa je jen orientační - na skutečný výlet si raději kupte kvalitní turistickou mapu třeba v některém infocentru

Trasa výletu

Kostel sv. Markéty v Horní Plané

Začít můžeme kdekoli v Horní Plané, nejlépe na náměstí, a jdeme směrem nahoru ke kostelu Sv. Markéty (první zmínka 1374). Kostel mineme vlevo po krátkých schodech a pokračujeme na kraj nedávno obnoveného Stifterova parku kde je první informační tabule. Vystoupáme parkem až ke Stifterově pomníku na Dobré Vodě a pokračujeme lipovou alejí ke kapli Panny Marie Sedmibolestné na Dobré Vodě.

Kaple na Dobré Vodě

Od kaple jdeme zpět kolem hornoplánského hřbitova až na rozcestí v Horní Plané kde se dáme doleva směrem po silnici do obce Hodňov. Skoro na konci zástavby Horní Plané je po pravé straně cesty vodárna obrostlá stromy. Když za ní odbočíte doprava na louku, máte před sebou první z krásných výhledů na Horní Planou, Smrčinu na druhé straně Lipna a když se Vám zadaří chytit správné počasí (nejlépe zimní inverzi) uvidíte i Alpy.

U Stifterova smrku

Po tomto prvním zastavení pokračujeme za mírného stoupání dál po silnici směr Hodňov. Na vrcholu silnice stojí malá nová kaplička a to je místo, kde až do roku 1969 stál královský smrk, zvaný Stifterův. Stáří stromu se odhadovalo na 200 a obvod kmene byl úctyhodných 3,5m. Pod smrkem stávala kaplička (dnes obnovená) kterou zničila větrná smršt společně se smrkem (7. 5. 2005 byl vysazen jeho následovník, snad se i on dožije alespoň 200 let). Z tohoto místa je další krásný výhled.

Pokračujeme dál vpravo po lesní cestě (zelená turistická značka) kolem krásných pastvin, luk, lesů a remízků až k lučnímu zastavení kde je panoramatický panel, který Vám popíše na co se v dálce díváte uvidíte mj. Smrčinu 1337 m.n.m., Hraničnik 1282 m.n.m., Studničnou - 1160 m.n.m. a také nejvyšší horu Plechý - 1378 m.n.m. Z tohoto místa je jeden z nejhezčích rozhledů na Horní Planou a její okolí.

Výhled na Horní Planou

Pokračujeme dál po stezce a zeleným tunelem se dostaneme až k torzu Stifterova buku (Adalbert Stifter se oněm zmiňuje v povídce Žula). Tento strom patřil k největším a nejsilnějším stromům v okrese Český Krumlov a jeho rozměry byly impozatní - v obvodu měl kmen 5,5 m a byl vysoký 17m ! Dvě bouře (1979 a 1994) bohužel buk zcela zničily.

Pokračujeme dál do lesa pod vrch Okřík (870 m.n.m.) kde je další nádherný výhled na hornoplánskou krajinu. Dále nás tezka kolem pastvin mírným klesáním zavede zpět do Horní Plané, kde byste výlet měli určitě zakončit návštěvou rodného domečku Adalberta Stiftera.

Zajímavosti

• Stezka je věnována známemému básníkovi, spisovateli a malíři Šumavy, hornoplánskému rodákovi Adalbertu Stifterovi (1805-1868). Narodil se 23. října 1805 v rodině tkalce a obchodníka s plátnem. Vystudoval gymnázium v Kremsmün steru, zajímal se o přírodní vědy a právo. Dříve než literární nadání se projevil jeho malířský talent. Působil jako zemský inspektor obecných škol v hornorakouském Linci. V roce 1850 obdržel Stifter od císaře velkou zlatou medaili za umění a vědy a v roce 1854 rytířský kříž řádu Fran tiška Josefa. V Linci, kde se věnoval svým literárním a vědeckým aktivitám, 28. ledna 1868 Adalber Stifter zemřel. Krásy šumavské přírody, osudy obyvatel Šumavy i vzpomínky na dětství prožité v Horní Plané našly svůj odraz v mnoha Stifterových povídkách a románech, např. Z kroniky mého rodu, Popsaná jedlička, Hvozd, Vítek. Na české, rakouské i německé straně Šumavy najdete mnoho míst, která připomínají osobnost tohoto „básníka Šumavy“ (Plešné jezero, Horní Planá, Frymburk, Vítkův Hrádek atd.)
  • Rodný dům Adalberta Stiftera č. 21 pochází ze 17. století a Stifterův rod zde žil od doby kolem r. 1660. Majitelé domu   hospodařili na svém statku, ale hlavně se živili jako tkalci, pláteníci a obchodníci se lnem a přízí. Do začátku 19. století se v domě vystřídalo šest generací Stifterova rodu.
  • Stifterův park na Dobré Vodě v Horní Plané byl slavnostně otevřen 24.srpna 1884 a jeho pomník v něm stojí od roku 1906.
  • Z první vyhlídky za pomníkem (u hřiště) bývalo vidět na "srdce Vltavy" před napuštěním Lipna.
  • Park je od roku 2001 díky "Spolku pro obnovu a rozvoj Stifterova parku na Dobré Vodě" postupně obnovován tak, aby získal svůj původní vzhled a funkci.
  • Na dobrovodském kopci u Horní Plané proměnil čert rozšafnou selku, která nesla svým lidem na pole mléko, ve skupinu balvanů, která je od té doby nazývána "Mléčnou selkou".
  • O vzniku hornoplánské Dobré vody nalezením zázračného léčivého pramene existují dvě verze. U Stiftera vystupuje slepec z domu jménem „Sommer“ na kopec a vykope vodu. Ve farní kronice je psáno o ochrnutém.